Rok 2025 przyniesie znaczące zmiany i wyzwania w systemie podatkowym, które wpłyną na obowiązki przedsiębiorców. Wśród nich znajdą się nowe regulacje międzynarodowe, nowelizacje przepisów krajowych oraz wzrost wymagań dotyczących cyfryzacji procesów podatkowych i raportowania. Zapraszamy na subiektywny przegląd najważniejszych zmian przygotowany przez doradców podatkowych Grant Thornton.

1. Podatek minimalny

W 2025 roku spółki po raz pierwszy zapłacą podatek minimalny za 2024 rok. Nowe przepisy obejmą firmy, które poniosą stratę z działalności operacyjnej lub osiągną rentowność poniżej 2%. Wynik podatkowy dla tego podatku będzie liczony według odmiennych zasad niż klasyczny CIT. Z obliczeń można wyłączyć kluczowe pozycje kosztowe, takie jak koszty amortyzacji środków trwałych, leasingu, wzrostu energii oraz 20% kosztów wynagrodzeń pracowników.

W efekcie firmy zatrudniające więcej pracowników lub mające znaczne koszty amortyzacji będą mniej narażone na obowiązek uiszczenia podatku minimalnego – czyli nie każda strata wykazana w CIT-8 będzie oznaczać konieczność jego zapłaty. Tym bardziej, że ustawodawca przewidział również szeroki katalog wyłączeń z opodatkowania.

Termin zapłaty podatku pokrywa się z terminem zapłaty klasycznego podatku CIT. Podatek minimalny będzie można pomniejszyć o zapłacony w danym roku należny podatek CIT. Nieodliczony podatek będzie można rozliczyć w kolejnych 3 latach.

2. JPK_CIT

Od 1 stycznia 2025 r. zaczną obowiązywać przepisy Ustawy CIT, które nakładają na firmy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych oraz cyklicznego przekazywania tych ksiąg bez wezwania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Obowiązek będzie rozłożony w czasie. Na początek dotknie największe podmioty – firmy o rocznych przychodach powyżej 50 mln euro oraz podatkowe grupy kapitałowe (PGK). Od roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2025 r. regulacje obejmą także podatników CIT zobowiązanych do przesyłania JPK VAT, a rok później – pozostałych podatników CIT.

W praktyce JPK_CIT obejmuje dwa rodzaje raportów: JPK_KR_PD, który zawiera dane z ksiąg rachunkowych uzupełnione o komponent podatkowy oraz JPK_ST_KR, który zawiera szczegółową ewidencję środków trwałych i WNiP. Warto pamiętać, że w listopadzie 2024 na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia, przesuwającego wejście w życie regulacji dot. JPK_ST_KR.

3. Zmiany w składce zdrowotnej

Do Sejmu trafiły dwa projekty ustaw dotyczące zmian w składce zdrowotnej. Pierwszy dotyczy zmian jakie wejdą w życie od 2025 r. Zostanie obniżona minimalna składka zdrowotna, która wynosić będzie 314,96 zł (9% od 75% minimalnego wynagrodzenia). Zapłacą ją przedsiębiorcy z dochodami nie wyższymi niż minimalne wynagrodzenie. Oznacza to dla nich oszczędność około 105 zł miesięcznie. Drugą procedowaną na 2025 r. zmianą jest wyłączenie dochodów ze sprzedaży środków trwałych z podstawy oskładkowania. Większa rewolucja w tym obszarze szykowana jest jednak na 2026 r. Zmiany mają dotyczyć wszystkich przedsiębiorców, a ich zakres będzie zależny od formy opodatkowania.

4. Globalny podatek minimalny (Pillar II)

W 2025 r. zaczną obowiązywać przepisy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych.

Będą one dotyczyły podmiotów należących do dużych grupy kapitałowych, osiągających roczne skonsolidowane obroty powyżej 750 mln euro. Podatek wyrównawczy zapłacą ci, których efektywne opodatkowanie w skali kraju będzie niższe niż 15%. Celem wdrażanego rozwiązania jest bowiem przeciwdziałanie erozji opodatkowania. Nowe regulacje mogą w szczególności dotknąć podmioty należące do dużych grup kapitałowych, korzystających z ulg podatkowych takich jak SSE i PSI a także ulga B+R i IP Box. Przepisy o globalnym podatku minimalnym będą dotyczyć ok. 8 tys. polskich spółek.

5. Zmiany w podatku od nieruchomości (PoN)

Od 1 stycznia 2025 r. w życie wejdą długo wyczekiwane zmiany w przepisach dotyczących podatku od nieruchomości, które mogą istotnie wpłynąć na jego wymiar u przedsiębiorców. Nowelizacja wprowadza w szczególności nowe, autonomiczne definicje „budynku” i „budowli” oraz precyzuje znaczenie charakterystycznych dla tego podatku pojęć takich jak: trwałe związanie z gruntem, obiekt budowlany, roboty budowlane. Nowelizacja wprowadzi zatem znaczne zmiany w systemie kwalifikacji nieruchomości dla celów podatkowych, co wymagać będzie dostosowania dokumentacji i kalkulacji podatkowych przez podatników.

6. CBAM – zaostrzone zasady raportowania

Graniczny podatek węglowy (CBAM) obejmuje takie produkty jak cement, stal, aluminium, nawozy, wodór czy energia elektryczna, importowane do UE z krajów trzecich.

CBAM ma na celu wyrównanie konkurencji oraz zapobieganie tzw. ucieczce emisji, czyli przenoszeniu wysokoemisyjnej produkcji poza UE. Począwszy od sprawozdania za III kwartał 2024 r. konieczne jest wykazanie w sprawozdaniu rzeczywistych danych o emisji wbudowanych w te produkty, a nie wartości domyślnych dla danych towarów, tak jak dotychczas. Nieprawidłowości w raportowaniu mogą skutkować karą finansową w wysokości do 50 euro za tonę niezgłoszonych emisji. Pełne wdrożenie mechanizmu CBAM nastąpi od 1 stycznia 2026 r.

7. Unijne rozporządzenie o deforestacji EUDR

Rozporządzenie EUDR zacznie obowiązywać od 30 grudnia 2025 r, a (od 30 czerwca 2026 r. dla mikro i małych przedsiębiorców), czyli rok później niż pierwotnie planowano. Dotyczy ono przedsiębiorstw handlujących produktami takimi jak bydło, kakao, kawa, palma olejowa, kauczuk, soja i drewno. Nowe regulacje zobowiążą przedsiębiorców do prowadzenia szczegółowych analiz łańcucha dostaw, poczynając od uzyskania szczegółowych informacji o produktach, a kończąc na ocenie ich wiarygodności w oparciu o kryteria związane np. z miejscem ich produkcji, złożonością łańcucha dostaw, czy istotą samego towaru.

Przedsiębiorcy objęci EUDR powinni w tej sytuacji rozważyć wdrożenie mechanizmów kontroli dostaw, aby zminimalizować ryzyko sankcji, które mogą obejmować kary finansowe lub ograniczenia działalności na rynku UE.

8. System kaucyjny

W parlamencie trwają prace nad przesunięciem obowiązywania przepisów dot. systemu kaucyjnego z 1 stycznia 2025 r. na 1 października 2025 r. (propozycja Sejmu) lub nawet na styczeń 2026 r. (poprawka Senatu). System obejmie trzy typy opakowań na napoje:

  • plastikowe butelki jednorazowego użytku do 3 l,
  • metalowe puszki do 1 l,
  • szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 l.

Przepisy mogą jeszcze ulec zmianie, w tym w zakresie regulacji związanych z VAT.

Nowe regulacje obejmą przedsiębiorców wprowadzających na rynek napoje we wspomnianych opakowaniach, a także jednostki handlu hurtowego i detalicznego (zakres uczestnictwa danej jednostki w systemie będzie zależał od jej powierzchni sprzedaży). Uczestnicy systemu będą zobowiązani do prowadzenia dodatkowej ewidencji, a niewywiązywanie się z tego obowiązku lub niepobieranie kaucji będzie wiązało się z wysokimi karami.

9. Podatek u źródła (WHT)

Rok 2025 to czas istotnych zmian i wyzwań w zakresie podatku u źródła (WHT), szczególnie po trzech latach funkcjonowania mechanizmu „pay & refund”. Płatnicy, którzy już w 2021/2022 roku pozyskiwali opinie o stosowaniu preferencji muszą rozważyć jak najszybsze złożenie ponownych wniosków, z uwagi na wygaśnięcie starych opinii po trzech latach ich stosowania. Spółki muszą zmierzyć się ze wzmożonymi kontrolami podatkowymi oraz przygotować się na nowe objaśnienia przepisów, zapowiadane na grudzień br.

Kontrole organów skarbowych coraz częściej koncentrują się na weryfikacji rzeczywistego właściciela płatności oraz dochowaniu należytej staranności. Warto zadbać o ten ostatni element poprzez przeprowadzenie audytów wewnętrznych i aktualizację procedur, które pozwolą zminimalizować ryzyko podatkowe i dostosować się do nadchodzących regulacji.

10. Krajowy System e-Faktur (KSeF) – czas na przygotowanie się do nowych obowiązków

Ministerstwo Finansów opublikowało w listopadzie br. nowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich podatników (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT), z uwzględnieniem etapowania:

  • od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców ze sprzedażą za 2025 r. powyżej 200 mln zł,
  • od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.

Przy czym do końca 2026 r. będzie możliwość stosowania tzw. trybu offline przez wszystkich podatników a kary za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF zaczną obowiązywać dopiero od sierpnia 2026 r.


Ten artykuł powstał we współpracy z Grant Thornton.

Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie, obecna w 147 krajach i zatrudniająca 68 tys. pracowników. W Polsce działa od 30 lat, a zespół liczący około 1000 pracowników w 8 lokalizacjach wspiera klientów w takich obszarach, jak m.in. outsourcing rachunkowości oraz kadr i płac, tax compliance, audyt, doradztwo podatkowe i finansowe, obsługa prawna, konsulting biznesowy i cyfrowy czy dotacje dla firm.

Grant Thornton w codziennej pracy korzysta z systemu Softlab ERP.
Autor

Partner, Doradca Podatkowy Grant Thornton