Z rozwiązań ERP w chmurze korzysta obecnie coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw, które cenią sobie komfort pracy z oprogramowaniem aktualnym i umożliwiającym pracę zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dodatkowo firmy te uzyskują dostęp do swoich danych zawsze wtedy, gdy tego potrzebują, niezależnie od miejsca pobytu swoich pracowników. Ponoszą przy tym mniejsze koszty zarządzania organizacją. Z pewnością są to czynniki, które mogą zaważyć na wyborze właśnie takiego modelu użytkowania aplikacji w MSP.
Rozwiązania chmurowe zyskują coraz większe grono zwolenników wśród przedsiębiorców i nie wygląda na to, aby ten trend miał się zmienić. Coraz więcej firm na świecie – także w Polsce, dostrzega korzyści jakie niesie za sobą usługowy model dostępu do systemu ERP. I liczba ta rośnie regularnie z roku na rok, dzięki czemu rynek usług chmurowych dynamicznie się powiększa. Jeszcze kilka lat temu z modelu usługowego rozwiązań ERP korzystały jednak głównie największe przedsiębiorstwa w Polsce, które już jakiś czas temu przełamały obawy związane dostępem do aplikacji online, np. inspirując się swoimi zagranicznymi oddziałami. Powoli do grona zwolenników chmury zaczęły dołączać także małe i średnie organizacje.
Model usługowy – na czym to polega
Usługowy model dostępu do systemu ERP polega na korzystaniu z tego rozwiązania przez internet, rozliczając się w oparciu o comiesięczną opłatę z dostawcą. Producent oprogramowania odpowiada wówczas za utrzymanie programu, aktualizację, dostosowanie do nowych przepisów, a także eksploatację jego elementów we własnym data center, dzierżawę aplikacji i urządzeń czy usługi integracyjne oraz administracyjne.
W przypadku małych i średnich firm wdrożenie systemu do zarządzania w modelu usługowym jest przeważnie także bardziej opłacalne po względem kosztowym – niż implementacja tradycyjnego oprogramowania ERP. Wiąże się ono również z szeregiem naprawdę znaczących korzyści biznesowych:
1. Opłata abonamentowa – korzystając z usługi chmurowej użytkownik otrzymuje uproszczony model rozliczeń w trybie miesięcznego abonamentu. W praktyce oznacza to, że za przeważnie niewygórowaną miesięcznie sumę użytkownik otrzymuje dostęp do aktualnej wersji zgodnego z prawem oprogramowania posiadającego wiele przydatnych funkcji, za które trzeba by było dodatkowo zapłacić w wersji tradycyjnej.
2. Elastyczne zarządzanie ilością wykorzystanych licencji – przeważnie w modelu chmurowym użytkownik ma możliwość elastycznego rozliczania usługi. Oznacza to, że firmy np. z branż sezonowych mogą dynamicznie z miesiąca na miesiąc zwiększać lub zmniejszać koszty związane z dostępem do oprogramowania, w zależności od tego, ile w danym momencie potrzebują stanowisk w ramach użytkowanych aplikacji. Dzięki temu budżet klientów jest pod stałą kontrolą i nie wymaga inwestycji w sprzęt oraz oprogramowanie, co np. muszą raz na kwartał robić firmy pracujące z tradycyjnymi systemami. Opłata za wersje online jest dokonywana każdego miesiąca (abonament) za realnie wykorzystane stanowiska pracy. Nie powinno być ograniczeń co do zwiększania lub zmniejszania ilości stanowisk w kolejnych miesiącach.
3. Brak konieczności inwestycji w infrastrukturę i licencje dodatkowe – dodatkową zaletą pracy z systemami w chmurze jest brak konieczności posiadania własnej infrastruktury serwerowej, która wiąże się też z zakupem dedykowanych licencji, oprogramowania antywirusowego czy też zaplecza dla kopii bezpieczeństwa serwera. Usługodawca gwarantuje również bieżący dostęp do archiwum bazy danych.
4. Ciągły dostęp do danych firmy – największą zaletą systemów w chmurze jest jednak to, że każdy pracownik ma dostęp do danych firmowych z dowolnego miejsca za pomocą internetu. Dzięki temu może dynamicznie i skutecznie podejmować decyzje istotne dla swojej organizacji, nawet z najbardziej odległych miejsc. Jest to szczególnie ważne dla firm posiadających rozproszoną strukturę wielooddziałową lub korzystających w prowadzeniu biznesu w oparciu o sieć pracowników mobilnych (przedstawicieli terenowych). Z pewnością ma to przełożenie także w optymalizacji kosztów.
Chmura WAPRO – wygodny dostęp, efektywniejsze zarządzanie i mniejsze koszty
Systemy WAPRO ERP by Asseco w chmurze – WAPRO Online to dostęp do najnowszych wariantów produktów pracujących na wydajnej infrastrukturze chmury prywatnej dedykowanej dla usługi świadczonej przez Data Center Asseco Business Solutions, a także nielimitowana co do ilości zgłoszeń telefoniczna opieka Działu Help Desk (TPT).
Rozwiązania są dostępne w cenie 159 zł netto za stanowisko, niezależnie od modułu WAPRO ERP. Usługowy model dostępu do aplikacji dotyczy wszystkich systemów, które razem stanowią ekosystem WAPRO ERP, dzięki któremu niemal każde przedsiębiorstwo w Polsce ma możliwość efektywnego prowadzenia biznesu i rozwoju. Co ważne, użytkownicy doceniają elastyczny model świadczenia usługi, mogąc dodawać lub ujmować stanowiska w zależności od potrzeb. Z tych powodów grupa użytkowników narzędzi WAPRO ERP w chmurze zwiększa się z roku na rok w sposób znaczący.