Retailerzy, podobnie jak producenci z branży FMCG, starają się stworzyć jak najlepsze warunki zakupowe dla konsumentów w detalicznych punktach sprzedaży. Bardzo skutecznie może ich w tym wesprzeć rozwiązanie Image Recognition, wykorzystujące elementy Sztucznej Inteligencji. Za jego pomocą sieci handlowe są w stanie szybciej gromadzić lepszej jakości informacje półkowe, a następnie automatycznie pozyskiwać wiedzę z nich wynikającą. W efekcie mogą  szybciej oraz skuteczniej (niż do tej pory) zarządzać dostępnością oraz merchandisingiem, a także „od ręki” rozwiązywać problemy diagnozowane w sklepach w trakcie badania.

Image Recognition to rozwiązanie z obszaru AI, które pozwala na badanie punktu sprzedaży w sposób zautomatyzowany, wykorzystując w tym celu zdjęcia półek i ekspozycji. Funkcjonalność tą wspierają elementy Sztucznej Inteligencji, takie jak Machine Learning i metody Computer Vision do przetwarzania obrazów na informacje. W ten sposób rozwiązanie generuje dane, które następnie automatycznie przekłada na KPI dotyczące różnych aspektów sprzedażowych. Za pomocą Image Recognition można badać m.in. obecność produktów na półce, ich stan, liczbę facingów, prawidłowość i jakość ekspozycji, widoczność cen, udziały produktów obcych, widoczność materiałów POS itp.

Image Recognition vs. audyt tradycyjny – co się zmienia?

W porównaniu do tradycyjnego (ręcznego) audytu sklepu, badanie realizowane za pomocą Image Recognition pozwala na pozyskanie większej ilości obiektywnych danych, które lepiej odzwierciedlają półkową rzeczywistość. I co najważniejsze – wyniki rozpoznania system udostępnia w ciągu kilkunastu sekund! Mając wgląd w już przetworzoną rzetelną informację – praktycznie w czasie rzeczywistym, użytkownik jest w stanie szybciej oraz skuteczniej (niż do tej pory) zarządzać dostępnością oraz merchandisingiem, a także „od ręki” rozwiązywać problemy zdiagnozowane w punkcie sprzedaży w trakcie audytu.

Pobierz eBooka na temat Image Recognition

Przeczytaj e-Booka 📘 i dowiedz się, jak usprawnić zarządzanie półką z rozwiązaniem IMAGE RECOGNITION by Asseco. POBIERZ

Kto może zostać zaangażowany w audyt sklepów?

W proces badania półki z Image Recognition po pierwsze można zaangażować przedstawicieli handlowych i merchandiserów wyposażonych w odpowiednie narzędzia klasy SFA (np. Mobile Touch by Asseco). Druga opcja to bezpośredni udział pracowników sklepów, którzy samodzielnie wykonują zdjęcia (za pomocą smartfonu), a następnie przesyłają dane z nich pochodzące do centrali w kanale wirtualnym, takim jak Portal dla Sklepów (np. Direct Portal by Asseco).

Same dane to nie wszystko. Jak właściwie wykorzystać zgromadzone informacje?

Myśląc o Image Recognition , należy wziąć pod uwagę to, że nawet najlepsze dane są bezwartościowe, jeśli nic z nich dalej nie wynika. Inwestycja w takie rozwiązanie ma sens wówczas, jeśli zgromadzone informacje zostaną odpowiednio wykorzystane, czyli przełożone na konkretną wiedzę (czyli tzw. insighty) na temat sytuacji w sklepie. To jednak nie wszystko. Insighty muszą być natomiast źródłem sugestii działań. Takich, których prawdopodobieństwo zakończenia się sukcesem jest największe.

W tym przypadku rozwiązanie Image Recognition powinno być elementem szerszego projektu z zakresu Sztucznej Inteligencji, który pokrywa w całości dany proces biznesowy: od zbierania danych, poprzez agregację form i źródeł, aż do dostarczenia odpowiednich wniosków do odpowiednich osób.

Jakie korzyści uzyska wówczas sieć handlowa?

Zwiększy się efektywność procesu gromadzenia informacji oraz jego częstotliwość, zaś zmniejszą się zaangażowanie i kontrola po stronie centrali. Poza tym sieć handlowa będzie mogła poprawić skuteczność procesu decyzyjnego i prognozowania. Będzie w stanie lepiej identyfikować szanse sprzedażowe, szybciej zauważać zagrożenia i je eliminować, zwiększać efektywność działania i konkurencyjność. To z pewnością argumenty za ty, że Image Recognition stanowi właściwe rozwiązanie dla sieci handlowych, które szukają nowych możliwości rozwoju.

Image Recognition by Asseco

 

Image Recognition by Asseco to nowoczesne rozwiązanie, które pozwala na digitalizację audytu realizowanego przez przedstawicieli handlowych producenta i sieci handlowej, merchandiserów czy pracowników punktów sprzedaży detalicznej. Czytaj więcej