Gazetka promocyjna jako popularne i znane narzędzie marketingowe – czy tylko dla klienta detalicznego?

Drukowana ulotka promująca cotygodniowe oferty to jeden z najbardziej znanych formatów marketingowych w handlu detalicznym. Ulotki dostarczane są do naszych domów, otrzymujemy je jako dodatek do zakupów lub możemy zabrać je ze sklepu i chętnie z tego korzystamy. Nikomu nie trzeba udowadniać jak bardzo ten format reklamy przyjął się w sprzedaży detalicznej i że jest popularnym i atrakcyjnym narzędziem promowania produktów i zachęcania klientów do zakupu.

Zdecydowana większość sklepów stacjonarnych udostępnia swoim klientom drukowane katalogi, których głównym atutem jest zaprezentowanie wyselekcjonowanych produktów, które w określonym przedziale czasu sprzedawane są w promocyjnej cenie. I chociaż katalogi drukowane działają, to nie do końca nadążają za wymaganiami współczesnego świata. Konkurencja na rynku jest ogromna i firmy muszą stawiać na rozwiązania, które pozwolą się im wyróżnić.

Jednym z takich rozwiązań było oczywiście przeniesienie katalogu do kanału online, co wpłynęło w znaczny sposób na poszerzenie grona nowych odbiorców. Dzięki zmianie z offline na online firmy uzyskały nowe możliwości angażowania klientów i skalowania sprzedaży. Przykładem są tutaj gazetki internetowe, zmieniające klientów „przeglądających” na klientów „kupujących”. W dostępnych na rynku gazetkach reklamowych pojawiła się możliwość przejścia ze strony gazetki z na stronę produktu i tam dodania go do koszyka. Wszystkie te działania skierowane są ku klientowi detalicznemu.

Pojawiło się pytanie, czy gazetka interaktywna znajdzie również zastosowanie w sprzedaży business-to-business i jak ją zmodyfikować, aby proces zakupowy dostosowany był do specyfiki zamówień biznesowych. Producenci czy dystrybutorzy w modelu B2B bardzo często korzystają z pomocy przedstawicieli handlowych lub platform e-Commerce’owych . W tym modelu firmy muszą kierować się innymi zasadami i odpowiadać na rzeczywiste potrzeby klientów biznesowych.

W biznesowej relacji sprzedażowo-zakupowej najważniejszymi aspektami są czas oraz cena. Wszelkie formy szybkich zakupów zostaną docenione przez klientów biznesowych. Prosta i intuicyjna ścieżka zakupowa to sedno sukcesu sprzedażowego. O ile w zakresie ceny w relacji producent – dystrybutor zasady wydają się odgórnie zdefiniowane w warunkach handlowych, o tyle w relacji np. dystrybutor – HoReCa/sklepy promocje odgrywają kluczową rolę. Im bardziej atrakcyjna w wyglądzie i warunkach cenowych promocja, tym większa skala sprzedaży. Klienci biznesowi są również wrażliwi na spersonalizowane oferty promocyjne. Dlatego tak ważne jest, aby dostosowywać działania – informacyjne, marketingowe czy sprzedażowe – do zdefiniowanych segmentów klientów

– o aspektach istotnych w prowadzeniu biznesowych kampanii promocyjnych opowiada Product Manager e-Commerce Barbara Tatar.

Aby zrozumieć, w jaki sposób gazetka interaktywna może zmienić formę prezentowania oferty i wpłynąć na proces zakupowy, musimy poznać specyfikę działalności w modelu B2B.  Wiadomo, że każda branża ma swój odrębny model działania i strategię sprzedażową, ale wyróżnić możemy kilka wspólnych elementów. Jaka jest więc specyfika działalności klienta biznesowego?

Klient biznesowy

  • opiera swoją strategię sprzedaży na odrębnych warunkach handlowych kierowanych do różnych segmentów klientów,
  • bazuje na umowach handlowych, odroczonych płatnościach i limitach kupieckich,
  • często do działań marketingowych i sprzedażowych wykorzystuje przedstawicieli handlowych, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem i składają za niego zamówienie,
  • często opiera swoją działalność na modelu omnichannel, czyli sprzedaży równolegle w wielu kanałach,
  • może opierać swoją działalność na modelu B2B, ale działać również w modelu B2M,  sprzedając partnerom biznesowym i konsumentom,
  • opiera swoją działalność na indywidualnych ustaleniach: promocja, cena, oferta z danym klientem.

Uwzględniając wszystkie wyżej opisane założenia, firma Asseco Business Solutions, wraz z dużym klientem, który świadomie rozwija swoją ofertę i jest o krok przed konkurencją w prezentacji i sprzedaży produktów, stworzyła gazetkę interaktywną.

Podstawowym założeniem i jednocześnie niekwestionowaną zaletą gazetki interaktywnej jest fakt, że klienci mogą dodawać produkty do koszyka bezpośrednio podczas przeglądania katalogu. Gazetka to atrakcyjny sposób eksponowania oferty promocyjnej oraz produktowej, a także łatwiejsza, bardziej atrakcyjna ścieżka w customer journey. Gazetka interaktywna posiada znacznie więcej zalet. Sprawdźmy, co można zyskać, dzięki temu nowoczesnemu rozwiązaniu.

Zalety gazetki interaktywnej

  • można połączyć zalety formatu drukowanego i możliwości kanału online,
  • można ją stworzyć w prosty sposób, jako dodatkową promocję dla sklepu; gazetka jest integralnym komponentem platformy Wapro e-Commerce, bazującym na dotychczasowej kartotece produktowej sprzedawcy,
  • prezentacja oferty jest w formie książkowej, do której klienci są już przyzwyczajeni i nie zmienia się ich przyzwyczajeń,
  • usprawnia proces zamawiania i przyspieszania rezerwacje zamówionych produktów,
  • można stworzyć kilka ofert dla różnych grup klientów, bazując na jednym zestawie produktów; oferty mogą mieć różne ceny i różną ilość produktów dostępną w ramach promocji,
  • w gazetce można tworzyć oferty warunkowe, limitowane, jak np. 3+1 gratis lub kup powyżej 500 zł, żeby otrzymać rabat -30 % czy oferta dostępna tylko przez 3 dni,
  • klient samodzielnie może przejrzeć i zapoznać się z zaprezentowaną ofertą, a następnie stworzyć zamówienie, uzupełniając jedynie ilości zamawianego asortymentu,
  • klient nie jest przekierowywany na stronę z produktem, więc minimalizujemy sytuację, że w trakcie zamawiania, klient się zdekoncentruje i zrezygnuje z procesu,
  • klient widzi podstawowe i najważniejsze elementy w sprzedaży hurtowej: cenę i dostępną ilość,
  • gazetka jest idealnym formatem wyświetlania powiązanych produktów, dzięki czemu można korzystać z katalogów do cross-sellingu i parowania produktów, a przez to zachęcać klientów do rozważenia zakupu produktów, których nie szukali,
  • nie ma konieczności wysyłania gazetki w formie papierowej, więc wpisuje się to w popularny nurt paperless i zmniejszania ilości odpadów.

Tworzenie gazetki interaktywnej jest procesem intuicyjnym i prostym – zamyka się w kilku krokach, które poniżej zostaną zaprezentowane:

Proces tworzenia i użytkowanie gazetki interaktywnej.

  1. Tworzysz plik graficzny z Twoją ofertą
  2. Tworzysz ofertę promocyjną z ustalonymi cenami i dostępnymi w promocji ilościami
  3. Do wyznaczonego obszaru w gazetce przypisujesz określone produkty z oferty promocyjnej
  4. Udostępniasz swoją gazetkę interaktywną w sklepie

Proste, prawda?

Klienci podczas przeglądania mogą dodawać do koszyka wybrane pozycje, a po zamknięciu gazetki wybrane pozycje znajdują się już w koszyku i można finalizować sprzedaż.

Jakie korzyści płyną z używania gazetek interaktywnych

Podsumujemy więc, co zyskuje firma wykorzystująca gazetki interaktywne:

  • Wykorzystuje efektywne rozwiązanie, preferowane przez klientów, które od lat sprawdza się w sprzedaży i marketingu.
  • Maksymalizuje wydajność swoich kanałów dystrybucji online i zwiększenie zasięgu.

  • W atrakcyjny sposób prezentuje nowości lub tworzy oferty warunkowe, zwiększające wartość koszyka, np. „aby otrzymać rabat na produkty z gazetki, zrób zakupy spoza promocji na kwotę 1000 zł ”.
  • Wyróżnia i prezentuje w formie katalogu interaktywnego wyselekcjonowane produkty.

  • Kieruje różne promocje gazetkowe dla różnych segmentów klientów, personalizując ofertę asortymentową i cenową.
  • Skraca customer journey i pomaga szybciej sfinalizować zakupy.
  • Wpływa na zmniejszenie liczby porzuconych koszyków przez ułatwienie procesu zakupowego.

  • Atrakcyjna forma prezentacji i ekspozycji produktów angażująca klientów w proces zakupowy.
  • Wsparcie mobilnych zakupów dzięki dostosowaniu formatu gazetki do tabletów i smartfonów.
  • Spersonalizowana oferta kierowana do wybranych klientów bez długiego procesu poszukiwania produktów.

Gazetki czy ulotki promocyjne to dobrze znany format, używany od lat. Jeżeli klient dostanie katalog, dokładnie wie, co należy z nim zrobić i do czego służy. Taka forma prezentowania produktu w historii marketingu ma największą trwałość. Jeżeli korzystają Państwo z formy reklamy, jaką jest katalog promocyjny, gazetka lub ulotka ofertowa, wystarczy zrobić krok do przodu i dać klientom możliwość kompletowania koszyka bezpośrednio podczas przeglądania wyselekcjonowanej dla nich oferty produktowej.

To niespotykane rozwiązanie na naszym rynku, szczególnie w modelu sprzedaży B2B i B2M, dzięki któremu mogą Państwo zmaksymalizować wydajność w różnych kanałach sprzedaży, zwiększyć zasięg i zadbać o zaprezentowanie w atrakcyjny sposób oferty produktowej – nowości czy promocji.

Gazetka to wyeksponowanie oferty promocyjnej i łatwiejsza, bardziej atrakcyjna ścieżka w customer journey. Gorąco zachęcamy do zapoznania się z nową funkcjonalnością: gazetką interaktywną.