Polski e-commerce rośnie o kilkadziesiąt procent rok do roku. Wiele firm przechodzi szybko drogę od kilkuset zamówień miesięcznie do kilkuset, a nawet kilku tysięcy dziennie. To spektakularny sukces i jednocześnie wielkie wyzwanie organizacyjne, które wymaga optymalizacji procesów magazynowych. Rozwiązaniem problemów wynikających z obsługi masowych i bardzo zróżnicowanych zamówień jest WMS dla e-Commerce, moduł zintegrowanego systemu Softlab ERP dla e-commerce.

Proces kompletacji w magazynie – klucz do sukcesu e-commerce

W początkach rozwoju polskiego e-commerce firmy skupiały się na dopracowaniu frontendu, na rozwiązaniach pozwalających uruchomić wydajne sklepy B2B i B2C oraz integracje z platformami sprzedażowymi (Allegro, Amazon, eBay).

Obecnie największym wyzwaniem rozwojowym jest uporządkowanie procesów wewnątrz firmy, czyli optymalizacja back office.

Celem jest obsługa ogromnej liczby zamówień jednosztukowych i wielosztukowych, które napływają jednocześnie z wielu kanałów sprzedaży.

Wyzwaniem jest nie tylko liczba, lecz również charakterystyczne dla handlu internetowego częste modyfikacje zamówień: łączenie wysyłki kilku zamówień, wymiany towaru, zwroty, reklamacje. Do tego dochodzi niezwykle silna presja czasu i niskiej ceny. Firma e-commerce musi sprostać tym wymaganiom, aby zachować konkurencyjność na rynku.

Nie ma cienia przesady w stwierdzeniu, że to sprawna kompletacja zamówień wpływa na sukces w e-commerce. Jeżeli dziennie przyjmujesz kilkaset lub kilka tysięcy zamówień, sięgnij po system magazynowy WMS dla e-Commerce. To jeden z najważniejszych – obok sprzedaży i logistyki, biura obsługi klienta, zwrotów i reklamacji oraz obsługi finansowo-księgowej – modułów zintegrowanego systemu Softlab ERP dla e-commerce.

Jak działa optymalizacja pracy magazynu z WMS dla e-Commerce?

Typowy proces magazynowy dzieli się na kilka etapów: przyjęcie zamówienia, opracowanie planu kompletacji, zbieranie towarów z półek (właściwa kompletacja), sortowanie, pakowanie i wydanie przesyłki. To proste procesy, które przy niewielkiej liczbie zamówień można obsługiwać bez zaawansowanego oprogramowania. Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy magazyn opuszcza każdego dnia nie kilkanaście, lecz kilkaset lub kilka tysięcy przesyłek. Przy takiej liczbie obsługiwanych zamówień, integracja i automatyzacja procesów są konieczne.

Moduł WMS dla e-Commerce proponuje innowacyjne procesy kompletacji dostosowane do różnego typu zamówień.

kompletacja 1420x800 (1)

Zamówienia jednosztukowe – strategia kompletacji

Zamówienia jednosztukowe stanowią nawet 30–40% ogólnej liczby obsługiwanych zadań magazynowych. Charakteryzują się prostym sposobem obsługi: wystarczy pobrać towar z półki, dostarczyć do pakowalni, włożyć w pudełko, nakleić etykietę przewozową i wydać kurierowi. Jednak w dużym magazynie obsługa w jednym procesie jednego zamówienia, jednej sztuki towaru i dostarczania jej do pakowalni jest ogromną stratą czasu.

Opracowana przez Asseco BS strategia kompletacji zamówień jednosztukowych zwiększa wydajność pracy.

Proces obsługi zamówień jednosztukowych:
  1. Algorytm automatycznie wybiera odpowiednie zamówienia jednosztukowe.
  2. Następnie łączy je w grupy według kryterium lokalizacji towarów w tym samym obszarze magazynu.
  3. Dzięki temu pracownik (picker) w czasie jednego kursu zbiera kilka lub kilkanaście zamówień jednosztukowych i dostarcza je do pakowalni. Zadanie wymaga mniej czasu, skraca się przebyta odległość, rośnie wydajność.
  4. Algorytm na bieżąco (raz na kilka/kilkanaście minut) aktualizuje zamówienia, co pozwala dynamicznie kształtować zlecenia dla pickerów. Listę kompletacji można wysłać na ekran urządzenia mobilnego lub wydrukować.
  5. Proces pakowania takich zamówień jest już prosty – jeden produkt=jedna paczka.
Zamówienia wielosztukowe – proces działania

Choć proces obsługi zamówień wielosztukowych jest bardziej złożony, to przebiega w podobnych etapach.

Proces obsługi zamówień wielosztukowych:
  1. Rozpoczyna się od sortowania zamówień i wybierania z listy tych, które są złożone z 2–5 sztuk towaru.
  2. Następnie algorytm automatycznie grupuje te zamówienia, które można skompletować w jednym obszarze magazynu.
  3. Dzięki temu picker kompletuje jednocześnie kilka zamówień wielosztukowych. Dyspozycje otrzymuje na terminal radiowy lub w postaci wydrukowanej listy.
  4. Po zebraniu towarów z kilku zamówień do jednego koszyka oraz dostarczeniu ich do stołu pakowania następuje rozsortowanie towarów do konkretnych zamówień i pakowanie.
  5. Oprogramowanie WMS można tak dostosować, aby jednorazowo dostarczać do sortowni niewielkie partie zamówień. Dzięki temu zapewniasz płynną pracę pakowalni i ograniczasz jej powierzchnię. Taka strategia sprawdza się najlepiej w mniejszych magazynach.

Moduł WMS dla e-commerce pozwala też na uruchomienie procesu rozsortowywania, czyli podziału na jednorodne, łatwe do spakowania zamówienia. W wielu przypadkach efektywną opcją jest organizacja sortowni mobilnej, zlokalizowanej na wózkach z zestawem kontenerów. Możliwe jest też uruchomienie w systemie strategii dla zamówień kilkudziesięciosztukowych. Taka optymalizacja pracy magazynu z pełną automatyzacją sortowni pozwala osiągnąć wydajność wielu tysięcy skomplikowanych zamówień w czasie jednej zmiany.

Automatyzacja zarządzania pakowaniem

Posortowane zamówienia trafiają do pakowalni. Moduł WMS dla e-commerce zapewnia automatyzację obsługi dokumentacji. Algorytm zarządza wystawianiem dokumentów WZ, obsługą faktur (drukowana wersja trafia do przesyłki, a elektroniczna na adres e-mail klienta), rejestracją przesyłek w systemie spedytora i wydrukami etykiet kurierskich (dzięki integracji z API firmy kurierskiej). System można elastycznie dopasować do specyfiki pracy konkretnej pakowalni.

System magazynowy WMS – wygraj z czasem i z konkurencją

Asseco Business Solutions oferuje kompletny WMS, który obsługuje adresy, stany, reaguje na braki w trakcie procesu kompletacji, kontroluje czas pracy magazynierów i przebytą przez nich drogę. Dzięki optymalizacji pracy magazynu pod kątem każdego zamówienia oszczędzasz cenne sekundy, które przy setkach i tysiącach zamówień zamieniają się w minuty. W miesiącu są to godziny, a w roku całe dni. Dzięki temu możesz zaoszczędzić pieniądze, które zainwestujesz w realizację większej liczby zamówień. Możesz też zachować wolumen zamówień, lecz zoptymalizować zatrudnienie i obniżyć koszty pracy. W obu przypadkach zdobywasz przewagę konkurencyjną.