Obsługa klienta w sklepie stacjonarnym to jeden z najważniejszych elementów, który wpływa na doświadczenia zakupowe, a tym samym sprzedaż i opinie o firmie. Nowoczesne rozwiązania ERP wychodzą naprzeciw współczesnym oczekiwaniom i sprawiają, że automatyzacja w sklepie stacjonarnym jest szybka i wygodna. Przeczytaj, jak Asseco Anywhere przyspiesza stacjonarną obsługę klienta, a tym samym przyczynia się do wzrostu sprzedaży i rozwoju wielu firm.

Czy automatyzacja w sklepie stacjonarnym jest możliwa?

Choć e-commerce stale zyskuje na popularności, wciąż trudno nie doceniać tradycyjnych sklepów stacjonarnych. Dają one szansę na to, by zobaczyć i dotknąć interesujące nas produkty, a także porównać je między sobą. Kiedyś w dużych salonach sprzedażowych pracowali przede wszystkim sprzedawcy-kasjerzy. Z czasem pojawili się doradcy klienta. Oni nie stoją za ladą, lecz są rozproszeni po placówce handlowej. W różnych częściach sklepu odpowiadają na pytania zainteresowanych osób – o cenę, promocje czy dostępność poszczególnych artykułów.

Jednak taki pracownik nie jest w stanie zapamiętać wszystkich informacji, których mogą oczekiwać klienci. Często potrzebuje dodatkowego wsparcia. W tym celu najczęściej musi podejść do stanowiska z komputerem. Następnie loguje się do systemu ERP, stanowiącego źródło wszystkich informacji o sklepie, stanach magazynowych, promocjach czy możliwościach dostawy. Sprawdza wszystko to, co jest mu potrzebne, aby odpowiedzieć na zadane pytania – ale nie zawsze proces ten proces przebiega sprawnie.

Zagrożenia, jakie niesie standardowy proces obsługi

Zdarza się, że z tego sprzętu korzysta akurat handlowiec obsługujący kogoś innego. Tworzy się więc zator, a konsekwencje tego bywają poważne. Część klientów potrzebuje odpowiedzi natychmiast lub nie chce na nią zbyt długo czekać. Zniecierpliwiona osoba rezygnuje z zakupu. Do tego wyrabia sobie negatywną opinię o sklepie oraz jakości obsługi. Zdarza się, że później zamieszcza ją w Internecie. A to niestety może zniechęcić do wizyty w salonie kolejnych konsumentów. I to wszystko w następstwie pytania do doradcy, które mogło doprowadzić do transakcji. Jak uniknąć podobnych sytuacji?

Kluczem do sukcesu staje się automatyzacja w sklepie stacjonarnym. Choć często kojarzy się przede wszystkim z e-sklepami, to każdy nowoczesny sklep stacjonarny może zastosować podobne rozwiązania. Wpłynie to na jakość obsługi klienta, wzrost sprzedaży i pozytywne opinie o placówce. Wdrażając w sklepie rozwiązanie Asseco Anywhere, możesz podnieść obsługę klienta na wyższy poziom.

Jak z pomocą mobilnego ERP możesz dokonać optymalizacji procesu zakupowego w Twoim sklepie?

Szybciej do kasy, czyli optymalizacja procesu zakupowego

Obsługa klienta w sklepie stacjonarnym w sposób mobilny i od ręki – to scenariusz pożądany przez wiele firm. I jednocześnie możliwy, dzięki Anywhere by Asseco. Jakie korzyści przyniesie jego wdrożenie?

  • Pełna mobilność doradców klienta – nie muszą oni już podchodzić do stanowiska z komputerem, kiedy nie znają odpowiedzi na zadane im pytanie lub jakąś informację muszą sprawdzić w systemie. Wystarczy, że skorzystają ze smartfona lub tabletu, a logując się do systemu, zyskują w sekundę dostęp do wszystkich potrzebnych danych. Sprawdzają nie tylko cenę, dostępność czy wymiary danego towaru. Mogą też porównać wybrany produkt z innymi.
  • Personalizację obsługi – doradca uzyskuje dostęp do historii zakupów danego klienta. To z kolei pozwala na sprofilowanie oferty, dzięki czemu droga do finalizacji transakcji staje się zdecydowanie prostsza.
  • Rozładowanie kolejek przy kasie – gdy klient decyduje się na zakup towaru, dalszy proces transakcji przebiega sprawnie. Handlowiec może na swoim urządzeniu z przeglądarką internetową wystawić dokument sprzedaży. A kiedy już go wydrukuje na najbliższej drukarce, zaprosi nabywcę do kasy, aby dokonał płatności.

Na tym jednak się nie kończy lista korzyści wynikających z wyposażenia handlowców w system ERP w wersji hybrydowej (desktop + HTML). Niewątpliwym plusem jest redukcja skarg czy zaniechanych zakupów przez zniecierpliwionych klientów. Dobra obsługa klienta w sklepie stacjonarnym ułatwia zdobywanie dobrych opinii o placówce. Zawsze to było istotne, ale w dobie internetowych szybkich ocen zyskało na znaczeniu. Negatywne komentarze mogą szybko rozprzestrzeniać się wśród obecnych i potencjalnych klientów – na szczęście pozytywne opinie także szybko trafiają do sieci i szerokiego grona odbiorców.

Do tego handlowcy nie są zależni od komputerów stacjonarnych. Opisywane systemy ERP umożliwiają bowiem pracę w sposób wygodny dla zainteresowanej osoby. Doradca może wybrać tablet, smartfon (także z systemem iOS), jednocześnie mając dostęp do tych samych danych, co na komputerze stacjonarnym. Handlowiec rozpoczynając proces biznesowy na jednym urządzeniu (np. komputerze stacjonarnym), może bez obaw dokończyć go już na innym – także mobilnym.

Mobilność doradców klienta wraz z możliwością korzystania z systemu ERP na różnych urządzeniach skutecznie niweluje kolejki. To przekłada się na zadowolenie klienta, a ten – poleci sklep innym, a w razie kolejnej potrzeby wróci do Twojej placówki.