Wzrost e-commerce trwa od wielu lat. Dominuje sektor B2C, lecz coraz bardziej rozwija się też handel B2B, a posiadanie platformy B2B staje się standardem. Jeśli chcesz przenieść swoją sprzedaż do sieci, platforma e-commerce od Asseco zapewni Ci szereg korzyści.

Nowoczesna sprzedaż cyfrowa B2B – liczy się komfort i prostota

Zmienia się otoczenie prawne biznesu. W przyszłości wszyscy polscy przedsiębiorcy będą musieli wystawiać elektroniczne dokumenty sprzedaży w Krajowym Systemie e-Faktur. Digitalizacja faktur to obowiązek, ale także szansa na nowe otwarcie. Skoro można wprowadzić elektroniczne faktury, to dlaczego nie wejść na wyższy poziom i nie zdigitalizować procesu sprzedaży?

Zaszła też ważna zmiana pokoleniowa. Wśród odbiorców biznesowych pojawia się coraz więcej młodych osób, wychowanych na handlu internetowym B2C. Przenoszą one swoje przyzwyczajenia zakupowe na B2B. Chcą obejrzeć towar przed zakupem, oczekują automatycznego potwierdzenia składanych zamówień, a także możliwości śledzenia dostawy.

Dlatego sprzedaż internetowa i obsługa posprzedażowa w kanale B2B powinny łączyć komfort z prostotą procedur. Liczy się personalizacja i dostępność. Dostosowanie się do zwiększonych oczekiwań klienta biznesowego nie jest już kwestią wyboru, lecz koniecznością.

Sprzedaż B2B bez systemu e-commerce – próba zapanowania nad chaosem

Zalety sprzedaży cyfrowej najłatwiej pokazać w przeciwieństwie do tradycyjnego handlu B2B. W jego przypadku klienci składają zamówienia różnymi kanałami (m.in. telefony, maile). Zamówienia mailowe mają różną postać: są wpisywane w treści wiadomości, załączane jako dokument tekstowy lub arkusz kalkulacyjny.

Następnie zamówienia trafiają do handlowców, którzy muszą je wprowadzić ręcznie do systemu. Ich obowiązkiem jest też weryfikacja dostępności zamówionych towarów i ocena zamówienia pod kątem minimów logistycznych. Często dzwonią do klienta, aby dopracować szczegóły.

Zanim zamówienie trafi do realizacji, trzeba wykonać jeszcze wiele innych czynności. Wszystkie ręcznie. Ten system działa, lecz jego efektywność pozostawia wiele do życzenia:

  • duże nakłady pracy – ręczna rejestracja zamówień jest mozolnym zajęciem, podobnie jak wydzwanianie do klientów;
  • ograniczony czas na komunikację z klientem – handlowiec skupiony na szybkiej obsłudze wielu zamówień może nie mieć czasu, aby zaprezentować klientowi nowe produkty, zaproponować promocje czy program lojalnościowy;
  • błędy – nie da się ich uniknąć przy manualnej obsłudze zamówień;
  • powolna obsługa zamówienia – nawet przy ogromnym nakładzie pracy, tempo często nie jest zadowalające.

Obsługa zamówienia na platformie B2B

Sprzedaż internetowa tylko pozornie przypomina tradycyjną. Istotą zmiany jest to, że platforma e-commerce by Asseco uwalnia handlowców od ciężkiej pracy.

Kontrahent sam składa zamówienie

Kontrahenci mają dostęp aktualizowanej na bieżąco oferty. Mogą też korzystać indywidualnych warunków handlowych (spersonalizowany cennik dla konkretnego klienta). Mają możliwość oceny parametrów technicznych produktu, korzystając z zamieszczonej przy ofercie specyfikacji. Samodzielnie weryfikują dostępność towaru.

Platforma jest dostępna zawsze i z poziomu każdego urządzenia z dostępem do internetu, co oznacza, że można przejrzeć produkty, zweryfikować informacje i złożyć zamówienie nawet poza godzinami pracy handlowców i pracowników BOK.

Marketing

Platforma pozwala lepiej zaadresować komunikację marketingową do odpowiednich grup klientów. Możesz to zrobić ręcznie lub automatycznie: system dobierze produkty na podstawie analizy historii zamówień. Dzięki temu promocje będą znacznie bardziej efektywne. Ponadto handlowcy mogą wykorzystywać powiadomienia o nowych produktach w ofercie czy specjalnych promocjach. Dostępny jest też newsletter mailowy lub SMS-owy.

Chcesz stworzyć program lojalnościowy? Na platformie e-commerce to łatwe! Wystarczy wybrać produkty i określić liczbę punktów, które klient dostanie za ich zakup. Interesującym narzędziem marketingowym jest też gazetka interaktywna, dzięki której klient widzi nowości w atrakcyjnej formie.

Gazetka interaktywna

Automatyczna rejestracja zamówienia

Gdy kontrahent złoży zamówienie, jest ono automatycznie rejestrowane w systemie. Kupujący dostaje powiadomienie przy każdej zmianie statusu zamówienia. Dzięki temu można ograniczyć liczbę pytań do BOK-u i handlowców.

Logistyka – system określa warunki dostawy

Platforma automatycznie wybiera sposób dostawy dopasowany do kontrahenta i wielkości zamówienia. Na tym etapie możliwe jest też obliczenie kosztów dostawy. To ważne, bo przy tradycyjnej kalkulacji klienci nierzadko rezygnują z zamówienia, gdy poznają koszt dostawy.

Jeżeli cena dostawy została zaszyta w kosztach, to system daje możliwość określenia minimum logistycznego. Może to być np. minimalna liczba palet lub minimalna wartość zamówienia. Ponadto e-commerce by Asseco bez problemu dzieli zamówienia.

Finanse do wglądu klienta

Twoi kontrahenci mają bieżący wgląd w swoje rozrachunki. Mogą skontrolować przeterminowane należności lub sprawdzić wartość limitu kupieckiego. Nie ma też przeszkód, aby opłacili zamówienia i zaległe faktury online.

Obsługa posprzedażowa na platformie B2B

Obsługa posprzedażowa jest równie prosta jak sprzedaż. Dostaniesz narzędzia, które pozwalają na utrzymywanie efektywnej komunikacji z kontrahentami przy minimalnym nakładzie pracy.

Bieżące informacje o statusie zamówienia

Twoi kontrahenci są informowani na bieżąco o każdej zmianie statusu zamówienia. Nie będą musieli dzwonić na infolinię czy pisać maili – system dostarczy im wszystkich informacji.

Zachowanie standardów SLA

System wspiera zachowanie standardów SLA (ang. Service Level Agreement, czyli umowa poziomu usług). Na przykład reklamacje jakościowe są rozstrzygane w ciągu maksymalnie 10 dni, a kwestie logistyczne – 7 dni. System przypomina o upływie czasu przeznaczonego na rozpatrzenie zgłoszenia. Dzięki temu masz pewność, że żaden komunikat od kontrahenta nie zostanie przeoczony.

Optymalizacja procesów sprzedaży i obsługi posprzedażowej w e-commerce B2B – 5 najważniejszych korzyści

Wdrożenie platformy e-commerce B2B od Asseco przynosi generalną zmianę jakościową. Nawet w przypadku wprowadzania systemu etapami pozytywne efekty pojawiają się niemal natychmiast. Na początek wystarczy udostępnić kontrahentom ofertę i zautomatyzować proces składania zamówień. Pełne wdrożenie systemu przynosi pozytywne i trwałe zmiany w pięciu obszarach.

  1. Rozwój działalności bez zwiększania zasobów
    Tymi samymi zasobami organizacji obsłużysz działalność o nieporównywalnie większej skali. To nie prognoza, lecz suma doświadczeń z wielu udanych wdrożeń.
  2. Wzrost sprzedaży
    Całodobowy dostęp do pełnej oferty, możliwość łatwego stosowania technik sprzedażowych typu cross-sellingup-selling oraz efektywne, dobrze zaadresowane promocje przekładają się na wzrost sprzedaży.Szansą na radykalne zwiększenie obrotów jest też otwarcie się na nowe, zagraniczne rynki. Platformę e-commerce by Asseco bardzo szybko można dostosować do pracy w innym języku i z inną walutą.
  3. Niższe koszty
    Self-service przy składaniu zamówień przenosi część obowiązków na kontrahentów. Jaki jest efekt? Odciążasz swoich pracowników i możesz poprawić obroty, nie zwiększając zatrudnienia. Z kolei klienci są zadowoleni z wygodnej samoobsługi.Automatyzacja składania zamówień minimalizuje liczbę błędów, a to oznacza mniejsze koszty obsługi zwrotów. Promocje, polecenia czy programy lojalnościowe można uruchomić nie tylko bardzo szybko, ale także tanio. Przyspieszenie realizacji zamówień to również ważne źródło oszczędności. Doświadczenia z wdrożeń pokazują, że mediana skrócenia czasu obsługi zamówienia wynosi aż 52%.
  4. Korzyści miękkie
    Zaawansowany system e-commerce pozwala budować wizerunek nowoczesnego partnera handlowego. Wykorzystanie innowacyjnych technologii przyczynia się do łatwiejszego angażowania partnerów biznesowych i budowania lojalności kontrahentów.
  5. Zadowolenie klienta
    Po zalogowaniu do systemu Twoi klienci mają dostęp do wszystkich potrzebnych, aktualnych informacji i procesów w jednym miejscu. Mogą nie tylko przeglądać ofertę i promocje, lecz także historię swoich transakcji, raporty, dane.

B2B + B2C = B2M

Prowadzisz na osobnych platformach handel B2B i B2C? Aktualnie handlujesz w modelu B2C, ale chcesz uruchomić kanału B2B? Optymalnym rozwiązaniem może być platforma B2M (Business-to-Many). Umożliwia ona handel w obu kanałach na jednej domenie, z jednego panelu administracyjnego. Lista możliwych konfiguracji e-commerce w ofercie Asseco jest jeszcze dłuższa.

Niezależnie od tego, w jakim modelu chcesz handlować, znajdziesz optymalną implementację platformy e-commerce by Asseco.