Krajowy System e-Faktur to duża zmiana dla przedsiębiorców, dotycząca dostarczania faktur do organów skarbowych. Choć w chwili obecnej trwają jeszcze prace nad odpowiednią nowelizacją ustawy o VAT, możesz już teraz zapoznać się z pomysłem ustawodawcy i przygotować się na nowe.

W poprzednim artykule znajdziesz odpowiedzi na najważniejsze pytania o Krajowy Rejestr Faktur. Przeczytasz w nim, między innymi, że każdy przedsiębiorca sam zdecyduje, czy skorzysta z rozwiązania – przynajmniej takie są plany. Za chwilę poznasz kilka informacji, które pomogą podjąć najlepszą dla biznesu decyzję.

Centralny Rejestr Faktur: korzystać czy nie korzystać?

Coś na zachętę

Korzystanie z systemu jest dobrowolne, dlatego ustawodawca przewiduje dla przedsiębiorców „coś na zachętę,” na przykład pomniejszenie podatku należnego, skrócony termin zwrotu podatku VAT, częściowe zwolnienie z JPK_FA czy archiwizację dokumentów. Po szczegółowy opis odsyłam do artykułu:

7 pytań o Centralny Rejestr Faktur (CRF)

Łatwa komunikacja

Oprócz tego, Centralny Rejestr Faktur jest po prostu ułatwieniem w komunikacji biznesowej. System pozwala na wygodną wymianę dokumentów w celach skarbowych, ale to nie wszystko. Dzięki rejestrowi odbiorcy firmy będą otrzymywać dokumenty sprzedaży szybciej, niż do tej pory.

Lepiej wcześniej, niż później

Musisz wiedzieć, że z zapowiedzi Ministerstwa Finansów wynika, że Centralny Rejestr Faktur będzie docelowo obowiązkowym sposobem dostarczania faktur sprzedaży. Jest to jeden z ważniejszych powodów, dla których warto już teraz zainteresować się systemem, poznać jego możliwości i przygotować firmę na zmiany. Z kolejnej części artykułu dowiesz się, jak to zrobić.

Przygotuj się na Krajowy System e-Faktur

1. Sprawdź oprogramowanie firmowe

Odpowiednie narzędzia informatyczne będą miały kluczowe znaczenie przy wejściu w Centralny Rejestr Faktur. Dlaczego? To one będą przesyłać faktury w sposób elektroniczny i – tak jak systemy od Asseco – dostosują się do sposobu działania firmy. Z kolei sprawna obsługa sprzedaży i rozliczeń podatkowych przełoży się na oszczędności.

2. Przejrzyj procesy sprzedażowe i sposoby rozliczeń

Już teraz jesteś w stanie przewidzieć elementy przesyłania dokumentów drogą elektroniczną. W tym celu sprawdź obecną sytuację: firmowe procesy sprzedażowe i rozliczenia faktur zakupowych od dostawców.

3. Bądź gotowy – lub gotowa na nowe oznaczenia

Robocza specyfikacja przesyłania e-faktur przewiduje odpowiednie oznaczenia dokumentów. Niektóre z nich pokrywają się z wymaganiami znanymi z JPK_FA. Inne oznaczenia wynikną z wymogów JPK_V7, a jeszcze inne, całkiem nowe – będą obowiązkowe lub opcjonalne. Żeby sobie z tym poradzić, trzeba skonfigurować systemy rejestracji i ewidencji faktur w systemie ERP. Dzięki temu oznaczanie będzie przebiegało podczas obsługi dokumentów.

4. Zadbaj o bezpieczeństwo

Centralny Rejestr Faktur przewiduje przesyłanie dokumentów sprzedaży w czasie rzeczywistym lub prawie rzeczywistym. Z tego powodu firmowe systemy do fakturowania i księgowania muszą zapewniać sprawne i bezpieczne przekazywanie informacji sprzedażowych, często dużych i bardzo szczegółowych. Krótko mówiąc, trzeba te systemy wyposażyć w odpowiednie mechanizmy weryfikacji. Podobnych zabezpieczeń wymaga także pobieranie e-faktur od dostawców.

Systemy ERP gotowe na zmiany

Prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT ciągle jeszcze trwają. Asseco Business Solutions bierze udział w konsultacjach nad projektem Krajowego Systemu e-Faktur, aby precyzować szczegóły, takie jak oznaczenia i wskazywać istotne elementy rozwiązania, które wpływają na działania biznesowe obsługiwane w systemach ERP.  Już teraz trwają prace, które zapewnią klientom Asseco na czas zgodność z przepisami skarbowymi, bezpieczną wymianę dokumentów sprzedażowych i sprawną komunikację z dostawcami.

Businesslink

Przygotuj się na wyzwania związane z Centralnym Rejestrem Faktur!
Sprawdź rozwiązanie

 

Autor

Dyrektor działu ds. oprogramowania, pion Macrologic ERP w Asseco Business Solutions S.A.