Od 7 kwietnia 2023 roku obowiązują nowe regulacje Kodeksu pracy w zakresie pracy zdalnej, które zastąpiły dotychczasowe zapisy odnośnie telepracy. W związku z tymi zmianami niezbędne było wydanie rozporządzenia aktualizującego zasady dotyczące przechowywania dokumentacji pracowniczej (tj. rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 6 marca 2023 r., Dz.U. z 2023 r., poz. 471).
Jak przechowywać dokumentację dotyczącą pracy zdalnej?
Nowe przepisy spowodowały rozszerzenie części „B” akt osobowych o dokumenty dotyczące wykonywania pracy zdalnej. W nowo dodanej sekcji „B” akt osobowych, odnoszącej się do pracy zdalnej, pojawiły się następujące dokumenty:
- jednostronne zalecenie pracodawcy dotyczące pracy na odległość oraz jego ewentualne wycofanie,
- deklaracja pracownika o odpowiednich warunkach do pracy zdalnej,
- wniosek pracownika dotyczący chęci wykonywania pracy zdalnej oraz odpowiedź od pracodawcy,
- rezygnacja pracownika z pracy w formie zdalnej oraz prośba o powrót do pierwotnych warunków jej świadczenia,
- porozumienie z pracownikiem obejmujące warunki wykonywania pracy zdalnej,
- potwierdzenie zapoznania się z procedurami związanymi z ochroną danych osobowych, oceną ryzyka zawodowego oraz standardami BHP podczas pracy zdalnej.
A co z wnioskami o pracę zdalną okazjonalną?
Szczegóły w Poradniku HR ekspertów Grant Thornton.
Ten artykuł powstał we współpracy z Grant Thornton.
Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie, obecnej w 140 krajach. W Polsce działa od 30 lat, a zespół około 1000 pracowników wspiera Klientów w takich obszarach jak podatki, rachunkowości czy kadr i płac.