Projekt ustawy o ochronie sygnalistów został przyjęty 2 kwietnia br. przez Radę Ministrów i ma zostać skierowany do dalszych prac sejmowych. Jakie są kluczowe założenia projektowanych przepisów?
2 kwietnia 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy mającej wdrożyć (z dwuletnim opóźnieniem) do krajowego prawodawstwa dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (tzw. sygnalistów). Teraz projekt trafi do prac w Sejmie. Projektowane przepisy mają uregulować przede wszystkim status prawny sygnalisty oraz zasady ochrony osób zgłaszających nieprawidłowości. Nowe regulacje obejmą podmioty zatrudniające ponad 50 osób (wg stanu na 1 stycznia lub 1 lipca danego roku, niezależnie od podstawy prawnej świadczenia pracy), zobowiązując je do: (1) wypracowania procedur dokonywania i (2) przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych, wraz z niezbędnymi do tego (3) kanałami zgłoszeniowymi, a także do (4) prowadzenia rejestru zgłoszeń i (5) podejmowania działań następczych w związku ze zgłoszeniami sygnalistów.
Co mają do zrobienia pracodawcy w związku z wdrożeniem ustawy o sygnalistach?
W ciągu trzech miesięcy od wejścia w życie projektowanych przepisów pracodawcy będą musieli przygotować odpowiednie procedury wewnętrzne oraz skonsultować treść opracowywanych w tym celu regulacji z zakładowymi organizacjami związkowymi albo z przedstawicielami pracowników (jeśli u pracodawcy nie działają związki zawodowe). Wewnątrzzakładowe procedury i przepisy będą musiały spełniać minimalne wymogi zdefiniowane w ustawie, w tym m.in.:
- określać sposoby dokonywania zgłoszeń przez sygnalistów;
- definiować osoby/komórki organizacyjne odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń;
- precyzować sposoby potwierdzania przyjęcia zgłoszenia;
- wyszczególniać osoby/komórki organizacyjne odpowiedzialne za podejmowanie działań następczych;
- definiować zasady dotyczące prowadzenia rejestru przyjmowanych zgłoszeń;
- określać terminy dotyczące poszczególnych procedur związanych ze zgłoszeniami nieprawidłowości oraz podejmowanych w ich ramach czynności.
Jakie są kluczowe założenia projektu ustawy o sygnalistach?
- Sygnalistą chronionym na mocy prawa będzie mogła zostać osoba pracująca zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym, która dokona zgłoszenia lub ujawni informacje związane z wykonywaną pracą (obecnie lub w przeszłości) – niezależnie od podstawy zatrudnienia i formy świadczenia pracy, podwykonawstwa czy pełnienia służby (np. umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, kontrakt menedżerski, jednoosobowa działalność gospodarcza osoby fizycznej, staż, praktyka, wolontariat, służba wojskowa itd.), ale również dostawca czy poddostawca współpracujący z daną firmą czy instytucją. Ochrona z mocy ustawy będzie przysługiwała sygnaliście już od momentu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, niezależnie od tego, czy informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego będzie dotyczyła interesu publicznego czy nie.
- Dokonanie zgłoszenia naruszenia prawa będzie możliwe trzema drogami: (1) poprzez wewnętrzny kanał zgłoszeń utworzony przez podmiot prywatny lub publiczny; (2) poprzez zewnętrzny kanałów zgłoszeń do odpowiednich organów państwowych; (3) poprzez ujawnienie publiczne – w szczególnych przypadkach.
- Sygnalista, w związku z dokonanym przez siebie zgłoszeniem, nie będzie mógł zostać pociągnięty do odpowiedzialności (np. dyscyplinarnej, z tytułu niedochowania tajemnicy przedsiębiorstwa, naruszenia praw autorskich czy ustawy o ochronie danych osobowych), pod warunkiem dopełnienia warunków rzetelności postępowania sygnalisty oraz wiarygodności zgłaszanych/ujawnianych informacji), tj. jeśli będzie miał uzasadnione podejrzenie naruszenia prawa bądź przekonanie, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest konieczne do ujawnienia danego naruszenia prawa. Równocześnie osoba, która poniosła szkodę w związku z nieuzasadnionym zgłoszeniem, będzie mogła żądać odszkodowania lub zadośćuczynienia.
- Organy publiczne wyznaczone do podejmowania działań następczych będą miały możliwość wydawania sygnalistom zaświadczeń o podleganiu ochronie przewidzianej w ustawie w terminie 1 miesiąca (przy rezygnacji z odebrania od zgłaszającego oświadczenia złożonego pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania, że informacja o naruszeniu prawa była prawdziwa w momencie dokonania zgłoszenia). Organem przyjmującym zgłoszenia zewnętrzne oraz udzielającym sygnalistom wsparcia będzie Rzecznik Praw Obywatelskich.
- Katalog obszarów dotyczących zgłoszeń naruszenia prawa (działań lub zaniechań niezgodnych z prawem lub mających na celu obejście prawa), w ramach których sygnaliści zostaną objęci ochroną prawną, ma obejmować: obszar korupcji i naruszenia z zakresu prawa pracy. Nie znalazł się w nim ostatecznie handel ludźmi. Zostały ponadto doprecyzowane wolności i prawa człowieka oraz obywatela, jako konstytucyjne i występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej.
Jakie sankcje grożą pracodawcom za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących sygnalistów?
Podmioty, które nie przyjęły wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń muszą się liczyć z grzywną w wysokości 5 000 zł.
Sygnalista, który doświadczy działań odwetowych, będzie mógł wystąpić o zadośćuczynienie lub odszkodowanie – minimalna wartość odszkodowania została określona na poziomie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku, tj. obecnie 7155,48 zł (wcześniejsza wersja projektu zakładała odszkodowania w wysokości minimum 12-krotności przeciętnej miesięcznej płacy).
Szczegółowych informacji i wsparcia w powyższym zakresie udziela Kancelaria Prawa Pracy Grant Thornton.
Ten artykuł powstał we współpracy z Grant Thornton.
Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie, obecna w 147 krajach i zatrudniająca 68 tys. pracowników. W Polsce działa od 30 lat, a zespół liczący około 1000 pracowników w 8 lokalizacjach wspiera klientów w takich obszarach, jak m.in. outsourcing rachunkowości oraz kadr i płac, tax compliance, audyt, doradztwo podatkowe i finansowe, obsługa prawna, konsulting biznesowy i cyfrowy czy dotacje dla firm.