Rozszerzenie tradycyjnej sprzedaży o kanał online jest szansą dla sieci handlowych i sklepów na zachowanie ciągłości biznesu w czasie trwania kryzysu epidemicznego, zabezpieczenie zdrowia konsumentów i pracowników oraz pozyskanie wielu lojalnych klientów. Co ważne, to wszystko jest możliwe bez konieczności ponoszenia dużych nakładów inwestycyjnych, wdrażania złożonych procesów logistycznych czy realizacji skomplikowanego wdrożenia zaburzającego i tak utrudnione warunki działania. Poza tym, sprzedaż online to również dobra inwestycja na lepszą przyszłość.

Click & Collect to metoda, która wspiera sprzedaż produktów oferowanych w sklepach stacjonarnych, umożliwiając realizację zakupów także przez Internet, z opcją odbioru skompletowanego koszyka w wybranym punkcie detalicznym (punkt odbioru osobistego).

Wpasowuje się to w obecny trend – w stanie zagrożenia epidemicznego konsumenci zwracają dużą uwagę na swoje bezpieczeństwo, dlatego też wiele osób poszukuje oferty właśnie w sieci internetowej. Niestety występują tu pewne ograniczenia – powszechność takich zakupów nie dotyczy wszystkich kategorii. Przykładem są używane na co dzień artykuły tzw. szybko-rotujące, takie jak produkty spożywcze, napoje, kosmetyki czy środki czystości. Branża FMCG w Polsce nie oferuje tutaj jeszcze zbyt wielu możliwości, chociaż zdarzają się nieliczne jak na razie wyjątki (przeważnie w dużych miastach), czyli zakupy w sieci z opcją odbioru w sklepie lub dostawy na wybrany adres.

Jednak sytuacja, w jakiej się wszyscy obecnie znaleźliśmy, skłania coraz więcej detalistów w różnych regionach kraju do wprowadzania niestandardowych dotąd dla nich rozwiązań. Przykładem takiego działania jest dodanie Click & Collect do strategii sprzedażowej. Jest to metoda, która sprawdziła się już w różnych segmentach rynku, w tym także w branży FMCG w wielu krajach (np. we Francji).

Click & Collect – biznes i technologia

Click & Collect nie jest nowym rozwiązaniem (chociaż jeszcze mało powszechnym w FMCG), dlatego na rynku istnieją już aplikacje konsumenckie (klasy e-Commerce) wspierające ten kanał sprzedaży. Na co jednak warto zwrócić uwagę? Z pewnością ważna jest możliwość łatwego dopasowania systemu do wymagań, specyfiki czy wielkości sieci handlowej (tzw. kastomizacja). Przykładowo różne firmy mogą oczekiwać innego zakresu funkcjonalnego (podstawowa sprzedaż vs. zaawansowane narzędzia wsparcia sprzedaży), innego wsparcia procesu kompletacji (kompletacja z magazynu centralnego vs. w sklepie lokalnym), wsparcia w opracowaniu przebiegu procesu oraz różnych rozwiązań technologicznych (np. realizacja zamówień na produkty wagowe, czy tzw. świeże), różnych metod odbioru towaru (odbiór osobisty w sklepie vs. wysyłka kurierska, dowóz przez pracownika sklepu) itd. Dobra aplikacja e-Commerce powinna to wszystko uwzględniać, zaś jej dostawca szybko i sprawnie dopasować oraz wdrożyć system oraz uruchomić działający sklep w „sieci”.

click & collectZabezpieczenie sprzedaży

Z punktu widzenia sytuacji kryzysowych (np. obecna sytuacja epidemiczna) wdrożenie modelu sprzedaży Click & Collect pozwala zabezpieczyć ciągłość funkcjonowania biznesu sieci handlowych i sklepów. Posiadając kilka kanałów dotarcia do konsumentów, detaliści zwiększają swoją szansę na realizację sprzedaży oraz poszerzenie grupy lojalnych klientów o osoby, które dokonują zakupów innych kategorii przez Internet (warto przy tym dodać, że jest to obecnie duża i stale rosnąca grupa konsumentów). Dzięki Click & Collect, będą oni w stanie zamawiać online nie tylko ubrania czy sprzęt elektroniczny, ale także produkty spożywcze ze swojego ulubionego sklepu w najbliższej okolicy – z pewnością chętnie skorzystają z takiej możliwości.

Ochrona zdrowia personelu

Sprzedaż internetowa pozwala na przeniesienie części ruchu do „sieci”, co przyczynia się do zmniejszenia ilości klientów odwiedzających fizycznie sklepy stacjonarne. Pozwala to lepiej zabezpieczyć zdrowie oraz samopoczucie pracowników, ponieważ ich bezpośrednie kontakty z konsumentami zostają znacznie ograniczone. Co ważne (z punktu widzenia prowadzonego biznesu), zmniejszenie ilości fizycznych odwiedzin w punkcie sprzedaży nie wiąże się ze stratą dla sklepu. Wręcz odwrotnie – istnieje duże prawdopodobieństwo poszerzenia grupy zadowolonych klientów, którzy nie mogą przecież przestać zaopatrywać się w produkty tzw. pierwszej potrzeby. Zakupy przez Internet pozwolą im robić to spokojniej, bezpieczniej i wygodniej.

Pozyskanie nowych odbiorców

Uruchomienie kanału online to zatem możliwość poszerzenia grupy lojalnych klientów sieci/sklepów o osoby aktywne w „świecie wirtualnym”. To także szansa na pozyskanie zupełnie nowych konsumentów, którzy coraz chętniej przenoszą swoje działania do sieci internetowej oraz takich, którzy do tej pory robili stacjonarne zakupy u konkurencji nie mającej kanału online.

Oszczędności i organizacja

Metoda Click & Collect, w przeciwieństwie do tradycyjnego modelu sprzedaży online z dostawą do odbiorcy, nie wymaga zaangażowania dużego kapitału do organizacji skomplikowanego procesu logistycznego i przemodelowania sposobu działania. Cała logistyka opiera się o proces kompletacji i wydania. Kompletacja może być realizowana przez personel w okresie mniejszego ruchu w sklepie, co wpływa korzystnie na organizację zasobów w punkcie sprzedaży. Dodatkowo w przypadku kompletacji towaru w magazynie centralnym sieci, klienci mają zagwarantowaną dostępność wybranych produktów, nawet jeśli w danym sklepie stacjonarnym nie ma ich na stanie.

Udogodnienia dla konsumentów

Dokonując zakupów w modelu Click & Collect, w oparciu o aplikację e-Commerce, klienci uzyskują stały dostęp online do informacji handlowej sieci/sklepu, mogą dodawać produkty do wirtualnego koszyka oraz płacić online (lub np. kartą czy gotówką przy odbiorze koszyka). Gotowy towar odbierają w najbliższym sklepie, w dogodnym dla siebie momencie. Wszystkie informacje na temat zamówienia i jego procedowania każda ze stron otrzymuje sposób uporządkowany i przyjazny.

Sprzedaż online nie tylko na czas pandemii

Click & Collect to rozwiązanie, które może pomóc rozwijać biznes FMCG także po zakończeniu pandemii. Klienci łatwo przyzwyczają się do takiej formy zakupów – wygodnej, szybkiej i pozwalającej oszczędzać czas. Dlatego wielu z nich będzie korzystało z tego dodatkowego kanału zakupowego również w przyszłości, opierając się o pozytywne doświadczenie z czasu kryzysu. Wówczas będzie to szansa dla sieci handlowych i sklepów na uzyskanie wzrostu sprzedaży oraz zwiększanie udziałów rynkowych.

Click & Collect by Asseco

Dowiedz się więcej na temat rozwiązania

Przejdź do strony

Click & Collect by Asseco

Aplikacja kliencka Click & Collect Connector B2C by Asseco znajduje się w ofercie rozwiązań wsparcia sprzedaży Asseco Business Solutions, umożliwiając sieciom handlowym rozszerzenie sprzedaży w sklepach o kanał online. Uruchomienie systemu jest szybkie, proste i nie wymaga integracji z wieloma źródłami zewnętrznymi. Connector B2C by Asseco można z powodzeniem dopasować do indywidualnych wymagań klientów – zarówno mniejszych, jak i dużych sieci, w skład których wchodzi nawet bardzo duża ilość punktów sprzedaży detalicznej (punktów odbioru).

Prezentacja Connector B2C by Asseco

Umów się na wirtualną prezentację Connector B2C by Asseco

Wypełnij formularz